Terapia Shiatsu
Linki
Kontakt

Artykuły

Dlaczego chorujemy (teoria wg Medycyny Wschodu)
  Energia Chi, Yin i Yang

Drogi energii Chi
  Historia powstania Shiatsu

We współczesnych, zachodnich tłumaczeniach chińskich dzieł medycznych używa się dwóch terminów na określenie dróg, którymi energia życiowa Chi (Qi) przepływa w ciele człowieka.
Są to kanały lub meridiany.
Kanały energii dzielą się na główne, nadzwyczajne i pomocnicze.
Najważniejsze są kanały główne, których jest łącznie dwanaście i które przebiegają w ciele pionowo, oraz połączone są ze sobą i narządami w ustalonym porządku.
Kanałów pomocniczych jest piętnaście. Są one mniejsze, nie biegną pionowo, lecz ukośnie
i okrężnie, łącząc ze sobą pary Yin-Yang kanałów głównych.

Dwanaście meridianów leżących po lewej stronie ciała ma swych bliźniaczych odpowiedników
po prawej stronie ciała. Połowa z dwunastu meridianów przechodzi przez ręce (zaczynając się lub kończąc na palcach dłoni), druga połowa przechodzi przez nogi (zaczynając lub kończąc się na stopie). Każdy meridian Yin położony na ręce łączy się z meridianem Yang, położonym również
na ręce. W ten sam sposób łączą się meridiany przebiegające przez stopę.

Nazwy kanałów głównych wskazują narząd, który „reprezentują”:
- meridian płuc (Yin) – zaczyna się w środkowej części jamy brzusznej. Następnie kieruje się w dół do jelita grubego. Stąd wstępuje do żołądka i przechodzi przez przeponę jamy brzusznej. Rozdziela się do płuc, następnie przechodzi przez tchawicę, a na koniec jest na powierzchni ciała w okolicy podobojczykowej. Przechodzi po wewnętrznej powierzchni ramienia, jako jeden z pierwszych z trzech Yin meridianów ręki, a następnie przez kciuk do koniuszka kciuka. Gałąź oboczna, łączy się na dłoni z palcem wskazującym, a wiec meridianem jelita grubego. Energia płynie od tułowia do dłoni.

- meridian jelita grubego (Yang) - biegnie od koniuszka palca wskazującego przez kość śródręcza, przez zewnętrzną stronę ramienia do barku. Po skręceniu w okolicy siódmego kręgu szyjnego, gdzie spotykają się wszystkie meridiany Yang, wchodzi w zagłębienie znajdujące się nad obojczykiem. Stąd schodzi w dół do płuc i kończy bieg w jelicie grubym. Boczna gałąź wstępuje
w górę zagłębienia nadobojczykowego, przez szyję i policzki. Między górna wargą a nosem przekracza linię środkową ciała i kończy się bocznie od skrzydełek nosa. W tym miejscu łączy się
z meridianem żołądka. Energia płynie od dłoni do głowy.

- meridian żołądka (Yang) - swój pierwszy punkt ma pod okiem. Stąd przechodzi przez dziąsła, szczęki, kącik ust, brodę do stawu żuchwowego. Koło ucha, wstępuje następnie w górę
do czoła, podczas gdy gałąź boczna od żuchwy biegnie bezpośrednio do obojczyka i stąd wchodzi do wewnątrz ciała, osiągając żołądek. Główna gałąź prostopadle schodzi w dół przez brodawkę sutka i okolice brzucha, zbliżając się do linii środkowej ciała, przez podbrzusze schodzi na udo. Łączy się tam z gałęzią boczną, która zaczyna się w żołądku i przechodzi przez przednią część bocznej powierzchni nogi, grzbiet stopy i dochodzi do drugiego palca nogi. Dalsza gałąź boczna odchodzi poniżej kolana i dochodzi do trzeciego palca stopy. Ostatnia odchodzi od grzbietu stopy
i idzie do pierwszego palca, gdzie ma połączenie z meridianem śledziony. Energia płynie od głowy do stóp.

- meridian śledziony (Yin) - zaczyna się od dużego palca stopy i biegnie wzdłuż granicy stopy
i grzbietu stopy. Przez kostkę wstępuje w górę na wewnętrzną stronę kości piszczelowej i uda
do podbrzusza. Z tego miejsca dochodzi do śledziony. Bocznie od brodawki sutka zstępuje do dołu pachowego i później schodzi na bok. W szóstej przestrzeni międzyżebrowej poniżej dołu pachowego jest ostatni punkt. Gałąź boczna idzie do przełyku i pod język i powierzchownie się rozdziela. Druga rozchodzi przez żołądek i przeponę do serca i łączy się z meridianem serca. Energia płynie od stóp do tułowia.

- meridian serca (Yin) - zaczyna się w sercu, przekracza płuca i wychodzi w środku dołu pachowego, jako pierwszy punkt na powierzchni ciała. Przechodzi do ręki wzdłuż wewnętrznej powierzchni ramienia do stawu nadgarstkowego, skąd przez dłoń w prostej linii biegnie
do koniuszka małego palca. Łączy się z meridianem jelita cienkiego. Jedna gałąź idzie z serca przez przeponę w dół do jelita cienkiego. Druga gałąź prowadzi do głowy i kończy się w oku. Energia płynie od tułowia do dłoni.

- meridian jelita cienkiego (Yang) - zaczyna się od małego palca i prowadzi przez grzbiet ręki do nadgarstka. Stąd przechodzi do łokcia i przez zewnętrzną stronę ramienia przez staw barkowy. Następnie wędruje przez łopatkę, do siódmego kręgu szyjnego, przekracza kark i osiąga zagłębienie nadobojczykowe i bezpośrednio zdąża do serca. Wzdłuż przełyku idzie dalej do żołądka i jelita cienkiego. Gałąź boczna wstępuje od obojczyka bocznie przez szyję do policzka.
Od zewnętrznego kąta idzie do tyłu i dochodzi do ucha. Dalsza gałąź rozszerza się na policzku
i prowadzi pod okiem do wewnętrznego kąta oka i łączy się z meridianem pęcherza moczowego. Energia płynie od dłoni do głowy.

- meridian pęcherza moczowego (Yang) - zaczyna się w wewnętrznym kącie oka, biegnie przez czoło do szczytu głowy. Gałąź boczna idzie od szczytu głowy do skroni, podczas gdy meridian wchodzi do mózgu, a następnie przez tył głowy zstępuje na kark. Meridian biegnie równolegle do kręgosłupa, tylko w okolicy krzyża jest droga oboczna przez nerki do pęcherza moczowego. Gałąź od krzyża prowadzi przez pośladki i tylną powierzchnie uda do dołów podkolanowych. Tam spotyka się z drugą gałęzią głównego meridianu, która wychodzi z obszaru karku i biegnie w nieco dalszej odległości od kręgosłupa i dochodzi do pośladka. Gałąź ta kończy się w meridianie pęcherza moczowego, który dalej biegnie przez łydkę z tyłu za kostką zewnętrzną, grzbiet stopy i po zewnętrznej stronie do małego palca stopy. Tam łączy się
z meridianem nerki. Energia płynie od głowy do stóp.

- meridian nerki (Yin) - biegnie od palca małej stopy, przez podeszwę. Z tyłu za kostką wewnętrzną osiąga pietę, okrąża i wstępuje w górę przez koniec fałdu wewnętrznego zgięcia kolanowego, przechodzi następnie przez udo do kości guzicznej (ogonowej). Stąd prowadzi
do nerek, oraz kieruje gałąź boczną do pęcherza. Przez wątrobę, przeponę, płuca dochodzi
do gardła i podstawy języka. Swój ostatni punkt ma w obszarze podobojczykowym. Gałąź boczna rozgałęziająca się na poziomie płuca, prowadzi do serca, gdzie meridian nerki łączy się
z meridianem osierdzia. Energia płynie od stóp do tułowia.

- meridian osierdzia (Yin) - zaczyna się w klatce piersiowej i na początku przechodzi przez worek osierdziowy, który jest mu podporządkowany. Stąd zstępuje przez przeponę w dół do jamy brzusznej i przechodzi przez 3 piętra potrójnego ogrzewacza. Gałąź boczna opuszcza klatkę piersiową w pobliżu dołu pachowego. Tam leży pierwszy punkt meridianu osierdzia. Łukiem okrąża dół pachowy i idzie dalej przez wewnętrzna stronę ramienia do zgięcia łokciowego. Jako środkowy z trzech meridianów Yin ręki, kończy się na opuszku palca środkowego. Gałąź boczna idzie od dłoni do palca serdecznego, gdzie meridian osierdzia łączy się z meridianem potrójnego ogrzewacza. Energia płynie od tułowia do dłoni.

- meridian potrójnego ogrzewacza (Yang) - zaczyna się w okolicy paznokcia palca serdecznego i przechodzi między dwoma meridianami Yang ręki. Dalej przez grzbiet dłoni
po zewnętrznej stronie ramienia z tyłu barku, gdzie krzyżuje się z meridianem pęcherzyka żółciowego. W zagłębieniu nadobojczykowym wchodzi do klatki piersiowej. Łączy się z osierdziem i zstępuje stąd przez przeponę do potrójnego ogrzewacza, którego nosi nazwę. Gałąź boczna idzie z klatki piersiowej z powrotem do wgłębienia nadobojczykowego i dalej przez kark, potem okrąża z tyłu ucho i kończy się w oczodole. Inna gałąź wchodzi do ucha i wychodzi znowu na powierzchnię. Na policzku krzyżuje się z pierwsza gałęzią i zaraz osiąga swój cel w zewnętrznym kącie oka, gdzie łączy się z meridianem pęcherzyka żółciowego. Energia płynie od głowy do dłoni.

- meridian pęcherzyka żółciowego (Yang) - biegnie od zewnętrznego kąta oka przez ucho, skronie do karku. Przez barki wchodzi do zagłębienia nadobojczykowego. Jedna gałąź boczna odchodzi od kącika oka, wchodzi do oczodołu z meridianem potrójnego ogrzewacza, później wstępuje do klatki piersiowej w zagłębieniu nadobojczykowym. Przez przeponę i jamę brzuszną łączy się z wątrobą, a następnie kończy w pęcherzyku żółciowym. W stawach biodrowych ta gałąź wstępuje znowu do głównego meridianu, który biegnie od obojczyka bocznie przez klatkę piersiową, brzuch, do stawów biodrowych. Po zewnętrznej powierzchni nóg biegnie meridian pęcherzyka żółciowego dalej i przechodzi z przodu kostki zewnętrznej, następnie przez staw skokowy i kończy się na czwartym palcu stopy. Gałąź boczna rozdziela się na grzbiecie stopy
i biegnie do palucha, osiągając meridiany wątroby. Energia płynie od głowy do stóp.

- meridian wątroby (Yin) - meridian wątroby ma swoje źródło w paluchu stopy. Przebiega on najpierw przez grzbiet stopy i przechodzi z przodu kostki wewnętrznej. Na wewnętrznej stronie podudzia krzyżuje się z meridianem śledziony. Po okrążeniu zewnętrznych narządów płciowych
z okolicy pachwinowej, wstępuje na podbrzusze zbliżając się do linii środkowej ciała. Dalej biegnie łukiem w kierunku wątroby. Łączy się z wątrobą, od której bierze nazwę, oraz łączy się
z pęcherzykiem żółciowym, partnerem Yang. Dalej przechodzi od przepony do głowy i łączy się
z oczami, a kończy się na szczycie głowy. Jedna gałąź boczna kieruje się od oka w dół i okrąża usta. Druga gałąź boczna wychodzi z wątroby, przechodzi przez przeponę i łączy się w płucach
z meridianem płuc. Energia płynie od stopy do tułowia.

Meridiany nadzwyczajne
Kanałów nadzwyczajnych jest osiem. Sześć z nich nie ma swoich punktów. Z innymi meridianami są w łączności i krzyżują się. Spełniają one funkcje nadzorcze i koordynujące.
Dwa z nadzwyczajnych meridianów odgrywają centralną rolę - są traktowane, jako zbiorniki krwi
i energii Chi, wspomagające utrzymanie równowagi w kanałach głównych.

- główny regulator przedni Ren Mai (Yin) - tu łączą się wszystkie meridiany Yin. Zaczyna się w kroczu, wstępuje dalej przez kość łonową, pępek, mostek, przez bruzdę miedzy brodą a wargą dolną; kończy się wykonując okrąg wokół ust. Energia w dół przez przód ciała aż do krocza. Jest to meridian regulujący wszystkie meridiany Yin

- główny regulator tylny Du Mai (Yang) - na poziomie siódmego kręgu szyjnego znajduje się punkt spotkania wszystkich meridianów Yang. Zaczyna się w kroczu i przechodzi przez kość guziczną, przez kręgi lędźwiowe, okolicę krzyżową. Łączy się najpierw z nerkami, dalej biegnie wzdłuż linii środkowej ciała, przez tył szyi i głowy, czubek głowy, przez nos do górnej wargi. Kończy się na dziąsłach powyżej siekaczy. Energia płynie od krocza, przez cały kręgosłup
do głowy. Jest to meridian zarządzający wszystkimi meridianami Yang.